SMERTER I FOT OG ANKEL!

 

Smerter i fot og ankel utgjør om lag 31% av alle løpsrelaterte skader. I denne todelte bloggposten presenterer vi de vanligste formene for fot- og ankelsmerter, og gir deg kunnskap om hvilke behandlinger som virker.

Akillestendinopati

Akillessenen er den største senen i menneskekroppen og fester leggmuskulaturen til hælbenet (også kalt calcaneus). Senen kan være et vanlig (og tilbakevendende) problemområde hos løpere og en hyppig årsak til ankelsmerter, med en beregnet insidens (antall nye tilfeller i løpet av et år) på om lag 10%.

Begrepet tendinopati er en betegnelse på degenerative forandringer i senevevet. I tillegg til overbelastning fra løping er det blitt identifisert en rekke andre risikofaktorer knyttet til akillestendinopati, som systemisk sykdom, alder, kjønn, kroppssammensetning og biomekanikk.

I en akutt fase vil behandlingen som regel bestå av aktiv hvile og avlastning. Milde mobiliserings- og strekkøvelser er anbefalt innenfor smertegrensen, for å hindre tap av mobilitet og muskelmasse. Ettersom smertene forsvinner er det vanlig å begynne med styrketrening. Et effektivt og hyppig anvendt program involverer eksentrisk (eventuelt tung, sakte) styrketrening av leggmuskulaturen i form av tåhev med rett og bøyd kne. Øvelsene kan utføres med 3 sett av 15 repetisjoner hver, to ganger om dagen i 12 uker, og med gradvis belastningsøking. Etter hvert kan man legge til øvelser som også involverer andre store muskelgrupper i bena, som knebøy, utfall, markløft, etc.

Plantar fasciopati (også kalt plantar fasciitt)

Plantarfascien består av et tykt bånd med bindevev under foten. Begrepet plantar fasciopati betegner både betennelse og degenerative forandringer i plantarfascien.

Typiske symptomer ved plantar fasciopati er smerter langs fotsålen som forbedres ved aktivitet, men som blir verre igjen når aktiviteten avsluttes. Mange med plantar fasciopati opplever også smerter om morgenen.

Dersom man plages av plantar fasciopati er det god sjanse for at man responderer godt på konservativ behandling. Til å begynne med kan det være lurt å tøye plantarfascien daglig, da dette har vist seg å ha god effekt på lang sikt. Tøyingen kan gjerne utføres sammen med styrkeøvelser, som for eksempel tåhev. Et tips er å legge et sammenrullet håndkle under tærne når du utfører denne øvelsen. Dette gjør at man få en ekstra strekk på fascien. Begynn med 3 sett av 12 repetisjoner annenhver dag, og øk belastning samtidig som du øker antall sett og går ned på repetisjoner. Mange føler også smertelette ved å bruke innleggssåler.

Ankelforstuing

Ankelforstuing, også kalt overtråkk, er svært vanlig, spesielt hos løpere som løper på sti, i fjellet eller i marka. Typisk skjer dette ved at man lander på utsiden av foten og får en kraftig strekk av leddbåndene som forbinder fot og ankel. I noen tilfeller er det mulig å se hevelse og fargeforandringer i huden etter en slik skade.

Det finnes flere grader av forstuing, fra en lett strekk til totalruptur av leddbåndene. Dersom skaden ikke er så alvorlig at kirurgi må til, eller ankelen må gipses, er det vanlig å starte behandling med beskyttelse, hvile, nedkjøling, kompresjon og å ligge med benet høyt hevet.

Etter hvert som smertene avtar er det viktig å komme i gang med rehabilitering så raskt som mulig. Pasienter som har vært utsatt for overtråkk har i mange tilfeller nedsatt balanse, og balanseøvelser vil derfor være en god start sammen med mobiliseringsøvelser og lett styrketrening. Videre ut over i rehabiliteringsperioden er det anbefalt at man inkluderer øvelser som involverer flere muskelgrupper og aktivitet i både ankel-, kne- og hofteledd. Det finnes en rekke sofistikerte rehabiliteringsprogram for pasienter med ankelforstuing. De aller beste er tilpasset pasientens preferanser og behov, med sikte på å komme tilbake i normal aktivitet så fort som mulig.

Denne bloggposten bygger på en omfattende artikkel av Tenforde et al (2016). I del 2 vil vi ta for oss blant annet stressfraktur og nerveskade i foten.

Plages du med fot- og/eller ankelsmerter, og lurer på om vi kan hjelpe deg, er du hjertelig velkommen til å ringe oss på tlf 90079013 for en uforpliktende prat, eller ta turen innom klinikken vår på Storosenteret. Vi tilbyr både kiropraktikk og fysioterapi.

Litteratur
Tenforde AS, Yin A, Hunt KJ. Foot and Ankle Injuries in Runners. Phys Med Rehabil Clin N Am. 2016 Feb;27(1):121-37. doi: 10.1016/j.pmr.2015.08.007.   

2017-06-19T14:41:26+00:00